PeaceLover

Hi thanks for visiting my BLOG, this is venue for me to Pen down my thoughts. I love current issues..i will try to pen it base on current issues.

Saturday, November 13, 2010

POLITIK DI IPT


Dulu, kebanyakan ahli politik Melayu lahir dari pusat kecemerlangan Melayu, Sekolah Melayu, University Malaya dan University – University luar negara yang menempatkan banyak warga cerdik pandai Melayu.

AUKU 1971,diwartakan dan mengahalang penglibatan serius pelajar didalam politik secara langsung.dan tentunya dasar ini dibuat untuk menghalang pelajar dari menyibukkan diri dengan perkara2 tidak ekedemik dan mungkin menghalang mereka daripada lebih berjaya.sesuai dengan dasar negara untuk menjadi negara maju dari negara sedang membangun.

Tetapi, kini kita sedar bahawa, senario ini sudah berubah. Melayu sudah hilang pusat keberhasilan dan peyumbang pemikir2 Melayu. Ahli politik melayu yang lahir dari sekolah melayu, University Awam yang ditadbir oleh Orang Melayu.

Seharusnya pelajar-pelajar di benarkan berpolitik dan mendukung politik itu sendiri. Menjadi pencetus budaya politik baru dan merangsang politik Melayu.

Tentunya kita mahu Politik kita ditadbir oleh ideologi, pendekatan mesra melayu dan pengkukuhan ilmu dan wadah perjuangan Melayu itu sendiri. Sekiranya ini yang kita mahu, maka kita perlu keluar dari memfokuskan Melayu itu sendiri dari politik Business Man, Wang Man, Masyuk Man yang nyata jumut dan tidak akan membantu politk melayu dan kekuasan melayu itu sendiri...wallahuhalam.

No comments:

Post a Comment